Langtang

LANGTANG TREKKING

Langtangvallei

De Langtangvallei ligt in vogelvlucht op een 50 tal kilometers ten noorden van Kathmandu. In 1976 werd deze vallei geklasseerd als nationaal park. Het is het tweede grootste park van Nepal met een oppervlakte van 1.700 vierkante kilometer. Binnen haar grenzen bevinden zich 45 dorpen. Daarbij komen nog de talloze zomerverblijven die tijdens de moessonperiode door de herders worden bewoond. De bevolking bestaat vooral uit Thamangs, die honderden jaren geleden vanuit Kyrondzong in Tibet over de Himalaya zijn getrokken. Anderzijds gelijkt hun taal op deze van de Tibetanen die in SIKIM wonen.

De Langtang beneden Gora Tabela is een bosrijk gebied met pijnbomen, eiken, berken en bamboe. Tijdens de lente zorgen de rododendrons voor een prachtig kleurenpalet. Deze groene hellingen zijn een ideale verblijfplaats voor deze exclusieve Nepalese fauna en flora. Meer dan duizend planten, 160 vogelsoorten en 30 verschillende soorten zoogdieren, waaronder de zeldzame rode panda, bevolken deze streek. De vallei onder Gora Tabela heeft een typische U-vorm en werd eertijds gevormd door de nu teruggetrokken Langtanggletsjer.Begrensd door de Pangsang Lekh in het noorden en de Chimesedang Lekh in het zuiden kan men de vallei vergelijken met Lauterbrunnen in Zwitserland.

Anderzijds vinden we in deze streek geen enkele van de achtduizenders, al zijn de ons omringende toppen erg indrukwekkend. De kroon wordt gespannen door de 7.245m hoge en moeilijk beklimbare Langtang Lirung die hoog boven het dorpje Langtang uitsteekt. Dit dorp en zijn bewoners doen ons denken aan Tibet. Menig oude man is gekleed op zijn Tibetaans d.i. in een lange mantel of "chuba" met daaronder een uit dierenhuiden gemaakte vest. Lang gevlochten haar en kniehoge laarzen behoren tot hun dagelijkse klederdracht. Op het vlak van gastvrijheid moeten deze Langtangha dan weer onderdoen voor de Sherpa's. De streek ten noorden van Gora Tabela en dan vooral na Kyangin is bezaaid met morenen en de hoogste punten werden aangeduid door bamboestokken versierd met gebedsvlaggen. terug

Kaart:

De vertrek- en retourdatum kan je zelf bepalen daarna maken we een offerte rekening houdend met de duur van de tocht en het aantal deelnemers

Moeilijkheidsgraad: zie info moeilijkheidsgraad

: Qatar Airways, Etihad Airlines en Turkish Airways

Dag tot dag beschrijving

Heen- en terugreis

Voor sommige tochten zijn er meerdere vertrekdata voorzien, hierdoor kan het zijn dat de reizigers vòòr of na de trekking enkele dagen in Kathmandu verblijven. Deze tijd kunnen ze nuttig gebruiken om een bezoek te brengen aan de bezienswaardigheden van de Kathmanduvallei. De dag tot dag beschrijving omvat dus alleen de trekking.

DAG 01 - Kathmandu (1.400m) - Dunche (1.950m)

Een 4 à 5 uren durende busrit brengt ons over kronkelende wegen te midden van de rijstterassen naar de vallei van de Trisulirivier. Eens voorbij Balaju en Nagarjun klimt de weg langzaam naar de pasovergang van Kakani (2.145m). Voor de eerste maal krijgen we een prachtig zicht op de bergreuzen: Annapurna, Manaslu en Ganesh Himal. De weg die ons naar Langtang brengt werd in juni 1984 in dienst genomen en volgt de oostelijke oever van de rivier. Van Betrawati wachten ons nog een 50 tal avontuurlijke kilometers, met steile afgronden en een oneindig aantal haarspeldbochten. Onze weg eindigt in Dunche (1.950m), de administratieve hoofdplaats van het Rasuwa-distrikt.

DAG 02 - Dunche (1.950m) - Syabru (2.130m)

Eerst dalen we af naar de Trisuli Khola (Khola=rivier). Hierna wacht ons een steile klim om de verloren hoogtemeters terug te winnen. Dan gaat het geleidelijk omhoog tot Bharku. In de namiddag bereiken we Syabru (2.130m). Syabru mag aanzien worden als één van de pittoreske Thamangdorpen uit dit gebied. Ontelbare gebedsvlaggen versieren er de huizen. Diep onder ons kronkelt de Langtang khola die we vanaf nu zullen volgen.

DAG 03 - Syabru (2.130m) - Lama Hotel (2.500m)

Na een sterke daling gaat het steeds verder in stijgende lijn. Na een tijdje trekken we door een dicht bos. Schrik niet als U per ongeluk enkele apen tegen het lijf loopt. Langs de oevers van de Langtang khola bereiken we 's avonds Lama Hotel op 2.470m.

DAG 04 - Lama Hotel (2.500m) - Ghora Tabela (3.010m)

Vandaag hebben we een zware dag voor de boeg. We zullen in één dag opklimmen tot 3.010m. De tocht gebeurt doorheen prachtige bergwouden en langs honderden meters hoge rotsen. Onze kampplaats heet Gora Tabela. Hier bevindt zich een kleine militaire post, de laatste voor de Chinese grens.

DAG 05 - Ghora Tabela (3.010m) - Kyangjin (3.798m)

Via het dorpje Langtang (3.550m) met zijn klein Bhoeddistisch klooster, trekken we vandaag verder in de richting van Kyangjin (3.798m). Ook hier is een Bhoeddistisch klooster. En mede door de hulp van de Zwitserse regering werd hier een kleine kaasfabriek opgericht. Hier hebben we een prachtig zicht op de besneeuwde bergtoppen.

DAG 06 - Kyangjin (3.798m)

Vandaag kunnen we de keuze maken tussen lekker zonnen of een tocht maken naar de top van de Tsergo Ri 5.033m Overvloedige sneeuwval kan de tocht erg moeilijk maken.

DAG 07 - Kyangjin (3.798m) - Lama Hotel (2.500m)

Vandaag dalen we terug af naar het Lama Hotel (2.470m). Het wordt een rustige dag waar men toch wel zijn concentratie niet mag verliezen daar de wegeltjes naast de rivier echt glibberig kunnen zijn.

DAG 08 - Lama Hotel (2.500m) - Syabru (2.130m)

We verlaten voor de laatste maal Lama hotel. In dit plaatsje was vroeger maar een lodge die uitgebaat werd door de plaatselijke Boeddhistische Lama. Intussen werden her en der lodges gebouwd en moet men even zoeken om het oude huisje van ons toch dierbare Lama terug te vinden.

DAG 09 - Syabru (2.130m) - Dunche(1.950m)

Eerst dalen we af naar de Trisuli Khola (Khola=rivier)die ontspringt in de heilige meren. Hierna wacht ons een steile klim om de verloren hoogtemeters terug te winnen. We overnachten voor de laatste maal in onze vertrouwde tenten. Onze Sherpa's maken er een fijne laatste avond van.

DAG 10 - Dunche(1.950m) - Kathmandu (1.400m)

Een 4 à 5 uren durende busrit brengt ons over kronkelende wegen, te midden van de rijstterassen naar Kathmandu terug. Van op de Kakani pas (2.145m) een laatste zicht op de bergreuzen: Annapurna, Manaslu en Ganesh Himal.